Jednoduchý důkaz existence SEO

SEO neexistuje, SEO je podvod, stačí udělat dobrý web, stačí kvalitní obsah… Také tomu věříte? Pak prosím čtěte dál. Během 40 sekund vám bez filosofování a planých řečí nastíním konkrétní problém, který bez SEO nevyřešíte.

Představte si, že nabízíte několik věcí, které se odlišují jen jednou vlastností. Stejná trička v různé velikosti, stejné kávovary lišící se jen barvou, stejné foťáky s různými objektivy, stejné zájezdy lišící se termínem odjezdu. Sdružíte je všechny na jedné stránce, nebo vytvoříte zvlášť stránku pro každou variantu?

Tato klasická otázka nemá univerzální řešení. Někdy rozhodnou jednoznačné obchodní důvody, ale často na odpovědi z obchodního pohledu nezáleží. S nalezitelností ve vyhledavačích je to složitější, protože tu ovlivní zvolené řešení vždy a sakramentsky významně. Jinými slovy, dokud nezapřáhnete SEO, a tím nemyslím nějaký magický trik, ale skutečnou, někdy až téměř “fyzicky” obtížnou práci, správnou odpověď nenajdete.

Pokřikovat, že stačí udělat dobrý web, je snadné. Vědět, co to je dobrý web, už je těžší. Ovšem skutečně dobrý web vytvořit je vůbec nejtěžší a bez SEO se vám to často nepodaří.

Psáno v reakci na poněkud lehkovážně zlehčující článek Miloslava “Plaváčka” Lešetického Kašlete na SEO, nemá to cenu!, který vyšel minulý týden ve Zdrojáku.

, 19. 07. 2010 18:00, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. SEO samozřejmě neexistuje. SEO nemá cenu dělat. O SEO se nemá cenu zajímat. SEO je plýtvání časem a vyhazování peněz oknem. Vykašlete se na SEO, ať Vás můžu ve vyhledávačích přeskočit, zvednou návštěvnost, prodat reklamu dráž a vydělat více peněz. Děkuji všem, kteří mají kvalitní stránky a tudíž SEO nepotřebují.

    — Libor · 2202 days ago · #

  2. he a mas to plavacek :) jednoducha uvaha za jednoduchu glosu.
    Inak pravda, je trendy povedat, kaslite na seo (nech uz si pod tym kazdy predstavi co chce) a povie robte web pre ludi…ale co to je? Na tento clanok vzdy rad odkazem.

    Tom@S · 2202 days ago · #

  3. Souhlas, kašlete na článek Kašlete na SEO, nemá to cenu!

    pek · 2201 days ago · #

  4. Předpokládám, že Plaváček psal článek pro širokou veřejnost. Proto s jeho článkem souhlasím. Většina našich zákazníků má zkratku “SEO” jako zaklínadlo a přitom u většiny webů skutečně stačí nazvat věci “pravými jmény” a vyhledavače to poměrně dobře ocení. To, o čem píšete Marku vy, je až pro pokročilejší zákazníky, kteří pochopili, že brouzdání po webu z nich automaticky nedělá webové odborníky :)

    Richard Machát · 2201 days ago · #

  5. Koukam, ze by Plavacek mohl z tech svych zatrpklych clanku uz vydat knihu. I kdyz mozna nemohl, protoze se dost opakuji.
    Mozna to pise s nadsazkou, ale prijde mi, ze to trosku prehani s tim, jak jsou vsichni packalove a ze uspesnej web muze udelat kazdej bez znalosti SEO. Ano, muze, ale bude to stejna loterie, jako popisuje tu se SEOlogama.
    Ja vim, ze ty clanky cist nemusim. Spis me prekvapuje, ze se nad tim Marek pozastavuje a jeste mu zvysuje nastvenost odkazovanim na jeho clanek:)
    A zabrblat si taky muzu.
    SEO neznamena “kouzlit”, ale “vedet” a mnoho klientu nevi. Proto jim to nekdo musi rict, a nemusi to byt jen Plavacek a par horalu v Himalajich:)

    — Ota · 2201 days ago · #

  6. [4] Richarde, já Váš pohled chápu, protože jste vždy dodavatel a rozlišujete tak projekty podle klientů a jejich možností. Klient je pro Vás daná konstanta. Já naopak bývám jako školitel, konzultant či autor článků častěji na straně klienta (resp. obecně majitele webu) a mým úkolem je, aby se co nejvíc z nich stalo těmi pokročilejšími.

    Řeknu to ještě jinak: Vy optimalizujete weby, kdežto já “optimalizuji” majitele webů :-) Proto píšu podobné články a myslím si, že mají smysl.

    [5] Oto, Myslím, že Plaváčkovy články jsou přirozeným výsledkem prostředí, ve kterém se pohybuje. To prostředí důvěrně zná a popisuje ho velmi dobře. Jen se mu musí občas připomenout, že svět je pestřejší.

    Marek Prokop · 2201 days ago · #

  7. ono jsou také trochu rozdíly v teorii a praxi. Nemám moc rád takové ty “komunisty”, kteří znají třeba dokonale teorii a myšlenkový/filosofický základ, ale zcela opomíjejí fakt, že neexistují jen takto křišťálově čisté situace kde mají všichni stejné podmínky a možnosti, ale spousta když už ne černých, tak minimálně šedých ovcí a rozličné možnosti.
    A v businessu, kde 60% obratu vezmou 3-4 nejviditelnější se prostě musí člověk hodně snažit a dělat hodně věcí, které by jinak nemusel. A primární zdroje informací jsou často různé státní firmy, neziskovky … které nemají ani prostředky, ani znalosti k tomu, aby konkurovali těm, kteří je mají. Takže vždy to bude taneček.

    Tomáš Kapler · 2201 days ago · #

  8. (Crosssposting z Facebooku): Pánové, musím se Marka zastat. To je jako napsat “Architektů není třeba, stačí dobrý zedník. A pokud s tím nesouhlasíte, sepište mi na jednu normostranu základy architektury.”

    Robert Němec · 2201 days ago · #

  9. Dobrý den, Marku.

    Ono ale opravdu stačí udělat dobrý web. A pokud bude opravdu dobrý, bude dobrý i ze “SEO hlediska”.

    Zda udělat jednostránkovou variantu nebo více stránek je otázka; ale přeci nebudu se zabývat tím, co bude lepší pro vyhledávače, ale tím, co bude lepší pro lidi => budu tedy tvořit dobrý web. Na nějaké “SEO” se pak můžu vykašlat, “to” přijde samo.

    Petr Stohwasser · 2201 days ago · #

  10. [9] Petře, samozřejmě, že stačí udělat dobrý web. Web je ale syntetické dílo, a aby byl dobrý, musíte dobře udělat mnoho různých druhů činností — informační architekturu, grafiku, text, fotografie, kód a mimo to vše i SEO. Pokud umíte jen tak lusknout prsty, říci “dobrý web” a on se tu i bez vší té práce objeví, pak jste geniální kouzelník a divím se, že se tím čarováním neživíte.

    O tom, že byste měl něco dělat dobře pro vyhledavače a ne pro lidi, jsem nic nepsal. SEO je soubor metod, které maximalizují pravděpodobnost, že uživatel najde informaci, kterou vy nabízíte a on hledá. Pokud v řešení otázky, kterou uvádím v článku, uděláte chybu, bude ta pravděpodobnost o hodně nižší, než když chybu neuděláte. Ale Vy jste vlastně ten kouzelník, takže si můžete dovolit dělat fatální chyby, a přesto bude výsledkem dobrý a dokonale nalezitelný web, že ano?

    Marek Prokop · 2201 days ago · #

  11. Marku, je v mém předchozím textu, byť implicitně, napsáno, že jsem kouzelníl, který dokáže vykouzlit bezchybný web?

    Avšak Plaváček, já i vy chápeme SEO zcela stejně, proto nechápu tento článek namířený proti článku Plaváčka.

    Glosa na Zdrojáku chtěla říct, že SEO je něco jiného, než jak ho chápe většina lidí; že SEO je tvorba kvalitního webu takovým způsobem, aby se co nejpohodlněji užíval návštěvníky/návštěvnicemi. Že to není ochcávání (promiňte mi ten výraz) vyhledávačů.

    Tvrdíme to tady všichni, takže vlastně nechápu, o čem se přeme. :-)

    P. S.: Mám v textu nějak moc slov chápe/nechápe. Pardon.

    Petr Stohwasser · 2201 days ago · #

  12. [11] To, že mám na SEO stejný či skoro stejný názor jako Plaváček ještě neznamená, že se mi musí líbit každý jeho článek.

    Mimochodem, SEO rozhodně není tvorba webu takovým způsobem, aby se dobře používal. To je věc použitelnosti či user experience.

    Marek Prokop · 2201 days ago · #

  13. To jistě, ale pokud se vrátíme zpět ke glose; jejím úkolem bylo říct, že se webdesigneři mají vykašlat na spekulacemi zda jeden h1, strong nebo b apod. a mají dělat web hlavně pro lidi. Oni si k němu cestu časem najdou i bez “SEO”.

    Takovým krásným příkladem, kde stačí opravdu obsah je http://prace.rovnou.cz/. Nemyslím, že autor nějak spekuloval nad “SEO”.

    Petr Stohwasser · 2201 days ago · #

  14. [13] Jen abyste nebyl překvapen. Zrovna Dušanovy weby dávám na školení SEO často za příklad včetně toho, který odkazujete.

    Marek Prokop · 2200 days ago · #

Commenting is closed for this article.