Firma by měla chtít buď perfektní procesy, nebo kreativní lidi. Je chybou chtít oboje. (Dušan Janovský)
Začalo to výše citovaným Dušanovým tweetem. Pak se mě účastníci školení PPC zeptali, co se stane, až se všichni jejich konkurenti naučí dokonale optimalizovat kampaně. Pak Adam Audette napsal SEO “Best Practices” Are Bunk. A pak mne Dušan požádal, ať Adamův článek shrnu v češtině.
Neshrnu, ale trochu si na jeho téma zafilosofuji. Snad to pro jednou přežijete.
Základní myšlenka je jednoduchá: děláte-li něco nejlepším možným způsobem, nejspíš to děláte špatně.
Zní to jako paradox, že ano? Zkuste si tedy nahradit “nejlepší možný způsob” za best practice v obvyklém významu, který mj. zahrnuje, že se jedná o něco,
Na co se takto charakterizovaný “nejlepší” způsob hodí? Možná na vyřízení žádosti o občanský průkaz. Možná i na jiné úkoly, které se musí dlouhodobě plnit průměrně dobře, ani o fous hůře, ani o fous lépe. Nehodí se tam, kde chcete být opravdu nejlepší.
Třeba v SEO.
Nebo v PPC.
A vlastně v jakémkoli byznysu vůbec.
V protikladu k best practices stojí koncept big ideas. Nápady, kreativita, ochota nabít si hubu. To jsou cesty k vymanění se z průměru a k postupu do vyšší soutěže.
Proto učím SEO, o kterém si část lidí myslí, že už není SEO. Proto na školení psaní pro web věnuji tolik času netextovému obsahu. Proto jsem měl radost, když se mne na školení PPC zeptali, co se nachází za hranicemi dokonalé optimalizace. Ano, to je ta správná otázka a já bych o ní nejraději mluvil celý den, kdybych…
…kdybych nemusel trávit plno času výkladem best practices.
Ono to totiž není tak jednoduché. Best practices jsou základ, který je třeba zvládnout vždy. Ale až je opravdu zvládnete, hoďte je za hlavu a začnete stavět na big ideas.
« Jsou vaše stránky Facebook-friendly? | Nejnovější | Tak nám smazali Hulána, paní Müllerová »
Commenting is closed for this article.
Tohle je na filozofickou debatu. Pokusím se své myšlenky trochu zkrátit. Myšlenka best practices je založená a velmi dobře použitelná na východní filozofii, kde jde spíše o cestu k výsledku, než o výsledek samotný.
Západní filozofie je naopak silně orientovaná právě na výsledek.
Další navazující myšlenka spočívá v tom, že pomocí na první pohled různých cest lze dospět ke stejnému výsledku. Mám na to torii extrémů. Zjednodušeně jde o to, že například vláda extrémní pravice i extrémní levice vede ke stejným faktickým dopadům. Důležité tudíž není, jestli jde o levici, či pravici, ale o míru extrému. Podobné je to například s popáleninami a omrzlinami – opačné teploty, ale stejný výsledek.
Toto lze aplikovat na systém best practices a big ideas. Big Ideas se liší od best practices, v míře originality, nikoli ve faktickém obsahu. Pokud zopakuji něčí velký nápad, pak už se nejdená o velký nápad, ale o kopii. Čili originalita je klíč k velikosti, ne konkrétní obsah nápadu.. A na závěr ještě jeden příklad – best practises ke Googlu je lepší vyhledávač. Big Ideas ke Googlu je Facebook.
— MartiN · 5570 days ago · #
[1] Martine, ten závěrečný příklad s Googlem a Facebookem je výborný! Díky za něj.
S východní filosofií si už nejsem tak jistý. Shodou okolností jsem před pár týdny doporučil Martinovi Hassmanovi knížku Zen a umění lukostřelby, kterou jsem četl už hodně dávno. Teď se mi tím, že jsem se s ním o ní bavil, znovu připomněla a asi mi posloužila jako další inspirační zdroj k článku. Jeho poslední dvě věty totiž vystihují podstatu zenové pedagogiky — aspoň tak, jak jsem ji poznal z této knížky a z několika dalších zdrojů.
Ještě jednou děkuji za výborný komentář.
— Marek Prokop · 5570 days ago · #
Celou dobu jsem čekal na ten poslední odstaveček – a dočkal se. Je to jako s fotografií: čtěte knihy, naučte se vše o kompozici, světle, technice, ... a pak to hoďte za hlavu a foťte.
Někdy to vypadá, že lidé na ten best practice základ zapomínají (mluvím obecně).
— j.u. · 5570 days ago · #
Moc pěkně napsáno. A [3] mi ukradl komentář – taky jsem celou dobu čekal na poslední odstaveček :)
S jednou věcí bych ale trochu nesouhlasil – s tou průměrností. Myslím, že v mnoha oblastech platí, že pokud člověk dokáže důsledně dodržet best practices, tak to stačí na velmi solidní NADprůměr.
— Karel Fučík · 5570 days ago · #
[4] Ano, souhlasím, že někdy pečlivé dodržování best practices stačí na vítězství. Bude to ale asi vítězství krátkodobé — čím silnější konkurence, tím kratkodobější.
Děkuji za pochvalu.
— Marek Prokop · 5570 days ago · #
Kreativita je dobrá, ale jen pokud neskončí.
Totižto kreativní nápady vždy někdo skopíruje a napodobní.
A preto nestačí jen jeden kreativní nápad / řešení problému.
Protože za nějaký čas se z neho stane jen “best practis” . . .
Asi to neplatí všude a ne vše se dá skopírovat, ale myslím že to platí v hodně případech. SEO nevyjímaje.
— Ján Forgáč · 5570 days ago · #
Strucne: best practices jsou remeslo, big ideas umeni. Jenze casto se zapomina na to, ze umeni bez zvladnuteho remesla je na nepublikovatelny_vyraz.
— Melkor · 5570 days ago · #
[7] Melkore, ano. A stejně často, ne-li častěji, se řemeslo považuje za nejvyšší cíl a zapomíná se, že za ním může ještě něco být.
— Marek Prokop · 5570 days ago · #
A jsme zase u mého oblíbeného hesla. Leaders never follow, followers never lead.
— Petr Staníček · 5570 days ago · #
Marku, to je krásný, tenhle článek mě naladil na dnešní den! Dovol, abych tě přirovnal k Sethu Godinovi – a doufám, že je to pro tebe pocta, nikoliv urážka :-)
Petře Staníčku, moc pěkný citát, ale tak trošku přestává platit, nemyslíte? Já mám něco přes 100 followerů a občas mě pěkně vyVEDOU z omylu :-)
Nicméně přidám svůj oblíbený citát, který se váže k tomu “nabít si hubu”:
Living a life of great stability removes the unpredictability that makes life worth living. – Daniel Farina
Pěkný den všem!
— Jiří Brázda · 5569 days ago · #
[9] ..unless they walk in circles.
— MartiN · 5569 days ago · #
MartiN, ten príklad s Googlom a Facebookom bol naozaj ukážkový :).
Ja by som prirovnal “best practices” k určitej istote a “big ideas” k risku, ktorý ak vyjde, tak “best practices” prevalcuje… A čím viac skúseností a znalostí, tým je ten risk menší...
— Ján Januška · 5569 days ago · #
Plodíte moc pěkné myšlenky. Jen bych to ještě rozšiřil o to, že ne každá big idea musí být nutně tak velká, jak si o ní myslíme. Tu velkou věc z toho nedělá autor, ale zájem ostatních lidí.
A z pohledu fotografa… K velké fotografii stačí tak málo, vždyť stačí pouze zmáčknout spoušť.
— Michal Vitásek · 5569 days ago · #
největší souhlas s citátem od Fariny z desátýho příspěvku … cestujem vždycky v létě s kámošma delší čas po nějaký zemi (letos albánie) a čím míň se držíme nějakýho plánu a čím víc se necháváme unášet náhodnejma setkáníma a náhodnejma událostma, tím je to pak zajímavější a silnější zážitek … vždycky po návratu z toho ještě docela dlouho žiju a přemejšlim o tomhle principu …
— brekeke · 5569 days ago · #
[13] Michale, díky za připomínky toho, že big ideas jsou vlastně často drobnosti. Ano, přesně tak to je. Snad se někdy dostanu k tomu, abych popsal pár příkladů.
Díky za komentáře i ostatním. Tentokrát se vám všem podařilo článek výborně doplnit. Mám z toho radost.
— Marek Prokop · 5569 days ago · #