Není váš dlouhý ocas příliš krátký?

Pokud se věnujete optimalizaci pro vyhledavače, jistě znáte princip dlouhého ocasu (long tail) a umíte ho při práci s klíčovými slovy využívat. Možná ale nevíte, jak v konkrétním případě odhadnout potenciál dlouhého ocasu a jak si ověřit, že ho využíváte dostatečně. Ukážu vám jednoduchý postup s přijatelnou mírou nepřesnosti.

Za příklad mi poslouží můj knol o Twitteru a hledání slova Twitter na Seznamu. Od června do srpna 2009 osciloval knol mezi první a třetí pozicí, což by leckoho vedlo k úsudku, že je optimalizován vcelku dobře. Jenže on nejspíš není.

Jak jsem na to přišel? Nejprve jsem se podíval na statistiku hledanosti slova Twitter, kterou Seznam odkazuje pod výsledky hledání, a z té jsem vyčetl dvě důležitá čísla:

  • V rozšířené shodě (dotazy obsahující slovo “twitter”) činí průměrná týdenní hledanost 2 619.
  • V přesné shodě (dotazy pouze “twitter”) činí průměrná týdenní hledanost 1 119.

Vy už možná vidíte jiná čísla, ale absolutní hodnoty nejsou podstatné. Jde o jejich poměr. Z celkem 2 619 hledání dotazů obsahujících slovo “twitter” připadlo na jednoslovný dotaz 1 119 hledání. To znamená, že 57 procent dotazů obsahujících slovo “twitter” je víceslovných.

Jakmile jsem si tento poměr spočítal, otevřel jsem Google Analytics a nalistoval report Traffic Sources —> Search Engines —> Seznam. Ten jsem navíc vyfiltroval jen na dotazy obsahující klíčové slovo “twitter”. Výsledek ukazuje následující obrázek:

Návštěvy z dotazů obsahujících slovo

Jak vidíte, ze sta procent návštěv, které přišly ze Seznamu přes dotazy obsahujících “twitter”, jich plných 92,36 procent použilo jednoslovný dotaz a jen necelých 8 procent dotaz víceslovný. Utekla mi tedy většina dlouhého ocasu a s ním i cca. polovina možných návštěv. To za úspěšnou optimalizaci považovat nelze.

Na závěr ještě pár poznámek ke způsobu použití a přesnosti popsané metody:

  • Metoda jde použít na jednotlivé stránky (jako v tomto příkladu) i celé weby. Smysl má ovšem jen tehdy, pokud chcete svým obsahem kompletně obsáhnout téma vymezené všemi významy jednoho slova či sousloví.
  • Přesnost metody by se o něco zvýšila, pokud bychom ze statistiky Seznamu eliminovali jednoznačně navigační dotazy (“www.twitter.com” apod.).
  • Metoda je obtížně použitelná pro víceznačná slova či fráze.
  • Nejpřesnější výsledky získáte, pokud místo statistiky hledanosti Seznamu použijete vlastní statistiku dobře nastavené PPC kampaně (AdWords nebo Sklik).
, 31. 08. 2009 13:48, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. zajímavá metoda měření účinnosti long tail. Díky za ní

    — kelen · 2653 days ago · #

  2. Myslím, že u viacslovných výrazov je ľahšie určiť (napríklad metaanalýzov), ktoré z nich sú “konverzné” a ktoré “len na čumendu”, takže aj tých 8%, ak by to bolo 100% z tých konverzných, by bolo fajn ;-)

    Piki · 2653 days ago · #

  3. zaujimavy analyticky pohlad na long tail

    Tom@S · 2653 days ago · #

  4. Ľudí pri vyhľadávaní napadajú rôzne krkolomné frázy a občiahnuť väčšinu z nich je prakticky nemožné. Pravdepodobne pri vyhľadávaní často krát nehrajú informácie o twitteri prvé husle. To platí napr. vtedy, ak sa objavia dve vyhľadávanejšie slová pohromade (“twitter o seo” a pod.).
    8% z long tail bude pravdepodobne naozaj málo, no získať z nich nad 50% bude asi veľmi ťažké, možno až nereálne.

    Ján Januška · 2653 days ago · #

  5. Nepřijde mi, že můžeš tak snadno zhodnotit, že má Tvůj knol “short” tail. Když jsem se podíval na Seznamu na další hledané výrazy, nic moc srozumitelného nevypadlo:

    com twitter 118 65
    twitter www 45 0
    com twitter www 38 30
    cz twitter 29 22
    miley twitter 13 2
    cyrus miley twitter 6 5
    cz twitter www 5 5
    cesky twitter 5 5
    com cyrus miley twitter 4 4
    com http twitter 2 0

    Na tyhle (nejhledanější) výrazy bys chtěl ulovit návštěvníky?

    — Jorge · 2652 days ago · #

  6. Myslím že síla Long Tailu není v nejvíce hledaných frázích (a to platí obzvlášť pro tento případ, viz.[5]), ale právě v těch několika stovkách frází, které jsou hledány pouze v jednotkách.

    Radek Hojgr · 2652 days ago · #

  7. Můj ocas je prý tak akorát.

    (vaši nahrávku v titulku nešlo odmítnout Marku :o)

    Osobně vidím nepřesnost právě ze strany navigačních dotazů, které bývají v řadě případů významné. V Google Analytics je lze z přehledu vypustit snadno. V případě externích statistik přichází na řadu „expertní odhad“.

    Michal Janík · 2652 days ago · #

  8. Díky všem za komentáře.

    [2] Piki, v tomto případě nejde o konverze. Jedná se o informační stránku, která svůj cíl splní vždy, když uživatel najde informaci, kterou hledá.

    [4] Souhlasím. Ambice dosáhnout na 100 % long tailu by byly nereálné.

    [5] Ano, na některé z těch dotazů bych návštěvníky ulovit chtěl (či spíše měl). Jde opět o informační hodnotu knolu. Např. na dotaz [twitter.cz] Seznam nic užitečného nenajde. Na dotaz [twitter česky] taky ne. Na oba dotazy by přitom knol mohl podat kvalitní odpověď. Stejně tak by mohl hledajícím pomoci nalézt twittery nejpopulárnějších celebrit, které v Seznamu pravděpodobně také nenajdou.

    Zkrátka, ten knol je z pohledu informační hodnoty odfláknutý a neuspokojená poptávka ve vyhledavačích (zejména v Seznamu) to hezky ukazuje.

    Marek Prokop · 2651 days ago · #

  9. Řekl bych, že pro většinu dotazů z long-tailu nebude obecná stránka nijak užitečná. Když například hledám “Twitter Jakub Vrána”, tak rozhodně nechci přijít na Knol a optimalizovat stránku pro takovéto dotazy dost dobře ani nejde. Obraty jako “utekla mi cca. polovina možných návštěv” mi tedy nepřijdou na místě.

    Jakub Vrána · 2651 days ago · #

  10. [9] Jakube, na dotaz “Twitter Jakub Vrána” ti Seznam relevantní výsledek vrátí, protože tvůj Twitter je česky. Já psal samozřejmě o dotazech, na které Seznam nic nenajde. V takovém případě by bylo užitečné, kdyby uživatel našel v knolu alespoň relevantní odkaz.

    Marek Prokop · 2651 days ago · #

  11. Ale v tom dlouhém ocasu často může být hodně frází, na které optimalizat nechcete, protože nebudou relevatní tomu, co nabízíte nebo o čem váš web je – jak bylo trochu naznačeno v [5]. Zároveň, jak bylo zmíněno v [6], mohou tam být stovky frází, takže odhadnout, jaké procento z nich je nerelevantní může být přinejmenším hodně pracné.

    Proto mi posuzovat úspěšnost optimalizace na základě poměru “pokrytých” frází nepřijde úplně šťastné.

    — Luboš Plotěný · 2651 days ago · #

  12. [11] Luboši, máte samozřejmě pravdu, že v dlouhém ocasu je plno nerelevantních dotazů. Ty jsou ale schované i v hlavě, tj. v jednoslovném dotazu [twitter]. Lidé ho hledají s mnoha různými cíli, z nichž mnohé jsou jsou pro mou stránku nerelevantní. Proto píšu, že nejde o absolutní čísla, ale o poměr.

    Marek Prokop · 2651 days ago · #

Commenting is closed for this article.