Jak rozpoznat experta na sociální média

Následuje překlad článku 10 Questions to Evaluate a Social Media ‘Expert’, který napsal a 21. 6. 2009 na svém blogu zveřejnil Ian Lurie. Članek jsem přeložil a vydal se svolením autora.

Znáte-li víc než pět lidí, je pravděpodobné, že znáte i někoho, kdo se označuje za odborníka na sociální média. Jak poznáte, že je odbornost takového experta skutečná? Zde je můj rychlý test. Položte všechny otázky a reagujte podle návodu.

1: Máte blog?

Pokud odborník odpoví ne, mohlo by to být ještě OK. Pokračujte něčím jako: “Aha, vy místo blogu používáte Posterous?” Bude-li vám odpovědí nechápavý pohled, ukončete jednání. Nemá smysl mařit čas.

Pokud odborník odpoví ano, požádejte ho o adresu a podívejte se. Jestliže bloguje méně než 2-3 roky, aniž by dříve blogoval jinde, opět ukončete jednání.

Každý odborník na sociální média se účastní on-line konverzace již dlouho.

2: Kdy jste začal se sociálními médii?

“Před 6 měsíci.” Aha, fajn, na shledanou.

“Před 2 lety.” Hmm, to není špatné. Dáme řeč.

“V roce 1992.” Ehm, ehm. To by měl spíš mluvit o BBS a Usenetu.

3: Co jsou sociální média?

“Blogování, Twitter a podobně.” Omluvte se, že musíte na záchod, a už se nevracejte.

“Veškerá konverzace probíhající on-line mezi lidmi a mezi lidmi a firmami.” To není špatné.

“Módní termín pro nový druh hromadných sdělovacích prostředků.” Naprosto přijatelné.

4: Co je to kampaň v sociálních médiích?

“Vyhnání něčeho na úvodní stránku Diggu pomocí mého proxy serveru a 35 počítačů.” Co nejrychleji utečte do bezpečné vzdálenosti. Patrola Diggu už se možná blíží. Za žádnou cenu ho nenajímejte. Ačkoli se jedná o možnou taktiku (myslím), není to kampaň. Navíc většinou nepřináší dlouhodobé výsledky. (V ČR stačí, pokud vůbec zmíní Digg. Poznámka překladatele).

“Vytvoření nosného poselství a jeho rozšíření mezi lidi zároveň s motivací předávat ho dál.” Ano, OK, berte ho.

“Mám super software, který vloží odkazy na váš web do 21 000 fór a 10 000 blogů…” Strčte ho do odpadkové šachty. Snažte se, ať vás s ním nikdo nevidí.

5: Jak klientům sociální média monitorujete?

“Cože?” Doufám, že je další krok jasný.

“Google Alerts.” Není to špatné, ale počkejte, zda doplní věci jako odběr twitterového hledání a podobně.

“Používám outsourcované nástroje.” Dobře, ale ujistěte se, že jenom nenakrmí software klíčovými slovy a nečeká na e-maily. Reporty těchto nástrojů musí analyzovat živý člověk, jinak jsou k ničemu.

6: Jak měříte ROI?

“Ále, ani o tom nemluvte.” Perfektně OK, obzvlášť jestli se před tím expert začervená. Tahle otázka ho prostě znervózňuje, což znamená, že se v oboru už nějakou dobu pohybuje.

“Je to složité, ale podívejte se na to v širších souvislostech…” Výborně!!!

“Trekuju kliky z Twitteru.” Bohužel, je mi líto.

7: Jak získáváte publikum?

“Automaticky followuju 20 000 lidí na Twitteru.” Pokud vám to nevadí, nakopejte ho za mne do koulí. Pokud vadí, zdvořile kývněte a zvedejte se.

“Sleduji zajímavé a relevantní lidi na Twitteru, komentuji související články na blozích, pokouším se zapojit do konverzace.” Trefa. Pokuste se neskákat nadšením.

“Nejdříve musíme promyslet kampaň.” Dobrá odpověď. Pro jistotu mu dejte hypotetickou kampaň, ale zjevně jste na dobré cestě.

8: Nabízíte záruku?

“Ano, získám vám 1 000 linků a 20 000 kliků.” Viz číslo 7, první akce.

“Ano, že za vás vypustím duši.” To se mi líbí.

“Ne, protože marketujeme lidem a je těžké odhadnout, co se jim bude či nebude líbit nebo co vše ovlivní jejich rozhodování.” Také dobré.

9: Jak jste se to všechno naučil?

“No, četl jsem tuhle knížku z Amazonu.” Ježkovy voči. Ta kniha byla zastaralá, už když šla do tisku. Tudy ne.

“Neustále se učím.” Dobrá odpověď.

“Čtu hodně blogů a snažím se používat co nejvíce různých nástrojů.” Také dobré.

“Jezdím na konference.” Jo. Může být OK. Odpovědi na ostatních 9 otázek by vám měly napovědět.

10: Jak sociální média ovlivňují SEO?

“Neovlivňují.” Nafackujte mu a vyřiďte mu, že to je od Iana.

“Budují odkazy.” To je polovina odpovědi.

“Budují vztahy, které později přinesou odkazy.” IHNED HO VEMTE.

Bonusová otázka: Jak často píšete?

“Nesnáším psaní.” Pšááá.

“No, snažím se, ale nemám moc času.” Pšáá, pšáá.

“Každý den.” Cink, cink. To je on!

Tady to máte. Instantní vyhodnocovač expertů na sociální média. Něco jako detektor Cylonů, ale snad účinnější.

, 10. 08. 2009 08:20, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. No ten první bod je trochu pochybný, tedy mám na mysli Posterous – přiznejte se bez mučení, kdo z vás tohle používá nebo alespoň zná? Ale je fakt že obdobná česká služba mne teď nenapadá ...

    Jinak nejvíc se mi líbí odpověď 8B – to si musím zapamatovat :-)

    Saša Doktor · 2517 days ago · #

  2. Sašo, Posterous v prvním bodě chápu jen jako vtip. Rozhodující je samozřejmě ten blog.

    Marek Prokop · 2517 days ago · #

  3. Sledujete zahraniční trendy a postupy?

    „Čtu Lupu, beztak je většina zpráv překladem ze zahraničí, tak co?“ Ne!

    „Občas si přečtu nějaký překlad z anglického prostředí na Sově, který se do českého z velké části nehodí.“ NE!!

    „Číst článek v angličtině je pro mě stejně náročné jako v češtině, takže ano, sleduji.“ OK

    Tonda · 2517 days ago · #

  4. Ještě by někdo měl těm firmám vysvětlit, na co toho experta budou potřebovat. Velké firmy jsou totiž tak těžkopádné, že jim ani expert nepomůže. Nikdo tam totiž nemá velké rozhodovací pravomoci, takže zapojením řady lidí s odlišnými názory vznikne zákonitě guláš.
    A podle toho pak výsledné “cool online” kampaně i vypadají.

    — Martin · 2517 days ago · #

  5. [3] Tondo, druhá odpověď je vtipná, oceňuji, zasmál jsem se. Jen si nejsem jist, zda sedí právě k tomuto článku. Rozhodl jsem se ho přeložit právě proto, že na české podmínky skvěle sedí. Já u nás poslední dobou potkávám lidi přesně charakterizované chybnými odpověďmi skoro denně. Vy ne?

    Marek Prokop · 2517 days ago · #

  6. Pěkný návod jak úspěšně hrát experta na sociální média :).

    Flor · 2517 days ago · #

  7. [5] V tom případě to asi byl dobrý nápad.

    Já jsem reagoval proto, že občas taky přemýšlím o překladu nějakého článku ke mně na blog a kvůli některým věcem mi to přijde nevhodné. Tady asi proto:

    -Dělat českou kampaň na anglickém Diggu je asi nesmysl a pokud jde o nějaké Linkuj apod., neřekl bych, že je dostatečně navštěvované, aby to mělo smysl.

    -Podobně body, které se týkají Twitteru. Neřekl bych, že ho používá v ČR dost lidí na to, aby se s nim daly ovlivňovat kampaně.

    Ale abych odpověděl na otázku. Já ne, protože se s lidmi, kteří se věnují marketingu na internetu, nějak zvlášť nepotkávám vůbec. Takže možná ty mnou zmíněné body nemusí být pravdivé, ale přijdou mi celkem dobrý. :)

    Tonda · 2517 days ago · #

  8. Některé reakce jsou úžasné :-) Pošlu článek několika partnerům, ať podle něj udělají výběrové řízení na internetovou kampaň.

    Jenda · 2517 days ago · #

  9. [7] Ano, Digg je v českém prostředí irelevantní. Ale je to zároveň chybná odpověď, takže to nevadí. Twitter má u nás velmi omezené pole působnosti, ale ani to nevadí, protože není u žádné otázky doporučován jako jediné řešení. Správné odpovědi jsou ve všech případech plně funkční i pro ČR.

    Marek Prokop · 2517 days ago · #

  10. První otázka mi nepřijde až tak zásadní. Nemyslím si, že odborník na socmédia nutně musí aspoň 2 roky denně blogovat.

    Jinak z uvedených otázek mi přijde nejzásadnější osmá, ale jako správnou odpověď bych viděl jedničku, kdyby tam bylo navíc slovo “alespoň”. Zkrátka odpověď typu “pokud nedosáhnu alespoň nějakých minimálních cílů, tak jsem selhal a nezasloužím si plný honorář”.

    Druhou bych přijal od nějakého nadějného zkoušeče, který se to teprve učí, pokud by tomu odpovídala i odměna.

    Třetí odpověď bych si přeložil takto: “Považuji se sice za experta, ale absolutně netuším, jestli moje práce bude vůbec k něčemu, takže prosím zaplaťte a já to potom nějak zkusím.”

    I když teď mi došlo, že tenhle článek se týká spíše výběru experta-zaměstnance, než experta-dodavatele. V tom případě jako nejzásadnější vidím otázku, která vůbec nezazněla: Co jste v posledním roce dělal za kampaně a s jakým úspěchem?

    LLook · 2513 days ago · #

  11. v Česku je dobré se uvedeným článkem řídit jen orientačně. nehledě na to, že mi dlouhodobě přijde nesmyslné oddělování digitálních médií od tradičních; komunikace musí být propojená.

    Rosta Stary · 2513 days ago · #

  12. [10] Llooku, protože jde jen o překlad, autorovi do hlavy nevidím, ale myslím si, že právě pro Vás článek psal. Jsem dost silně přesvědčen, že kdybyste při skutečném výběru uvažoval tak, jak naznačujete ve svém komentáři (k otázce 1 i 8), vybral byste si špatně. To, zda se jedná o výběr zaměstnance či dodavatele při tom podle mého názoru nehraje roli.

    Jen pro jistotu ještě dodám, že záruku za kvalitu či výsledek a případnou odměnu závislou na dosažených výsledcích vnímám jako dvě velmi odlišné věci. Ručit klientovi za něco, co nemohu se 100% jistotou splnit, považuji za velmi neseriozní. Dohodnout se s klientem, že dostanu zaplaceno jen za konkrétní výsledky naopak považuji za fér.

    [11] Rosťo, co Vám v článku nepasuje na Česko (kromě Diggu)?

    Jinak s Vámi souhlasím, že by se marketing měl řešit komplexně napříč médii, ale to přeci neznamená, že je vhodné mít jednoho experta na všechno. Já žádnou takovou univerzální osobnost neznám a vůbec netuším, kde a jak bych ji měl hledat.

    Marek Prokop · 2513 days ago · #

Commenting is closed for this article.