Twitter a Facebook odhalují největší slabinu internetového zpravodajství

(Ačkoli jsou některé z následujících formulací psány jakoby objektivně, vyjadřují jen můj osobní názor, ve kterém se mohu mýlit.)

Všeobecné (tj. neodborné) internetové zpravodajství má vedle mnoha výhod (aktuálnost, snadná dostupnost) jednu fatální vadu. Je ho moc. Ne že by tradiční média neselhávala ve výběru a prioritizaci informací, ale internet dotáhl nevýběr zpráv do katastrofických rozměrů. Tupé překrmování redakčních systémů je zřejmě levnější než pečlivá selekce.

Problém je nejlépe patrný v RSS kanálech největších českých on-line deníků. Nějakou dobu jsem se snažil poctivě sledovat RSS iDnes, iHned, Aktuálně, ČT24 a pro srovnání i Google News (resp. české Zprávy Google), ale po čase jsem to musel vzdát. Na jednu důležitou zprávu připadá deset podružných zpráviček a sto bezobsažných blábolů a duplicit.

Ještě výrazněji tento problém vynikne, když zpravodajský server překlopí svůj 90% roztok banalit na Twitter. Poslední dobou se o to pokouší např. Aktuálně a výsledek je odstrašující. Zkuste Aktuálně sledovat a do dvou dnů vás odvezou s akutním přetwitrováním do Bohnic.

Pro srovnání, jeden z nejpopulárnějších twiterových kanálů vůbec, CNN Breaking News (1 586 412 čtenářů) vydal za téměř dva roky méně zpráv než Aktuálně za měsíc. V této souvislosti mi připadá docela příznačné, že je kanál CNNBrk původně osobní projekt, který CNN až poměrně nedávno převzalo.

Včera jsem zkoušel hledat české zpravodajství na Facebooku, protože mi Facebook čím dál víc připadá jako výborná lidová RSS čtečka, kterou bych mohl doporučit třeba i svým rodičům. Nic jsem nenašel a nejprve mi to připadalo divné. Jenže pak jsem pochopil, že to je vlastně přirozené. Pro Facebook by noviny musely být schopny vybrat maximálně 2-3 zprávy denně, a to dnes zřejmě žádné nedokážou.

Tak, Adame, pusť se do mě :-)

, 27. 05. 2009 12:41, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Až do posledního odstavce nelze mít námitek, ale ta pasáž o FB jako lidové RSS čtečce, to jsem moc nepochopil. Čtečka jako v tom směru, že ostatní lidé pošlou na Facebook to, co je opravdu důležité/zajímavé a filtrují mi tak ty hromady balastu, anebo že by to měla uchopit média a posílat lidem do streamu všeobecné zpravodajství?

    Misha · 4134 days ago · #

  2. [1] Michale, myslel jsem to druhé. Čekal bych, že média budou na FB “vysílat” podobně, jako vysílají na Twitteru (a jako vysílá na FB mnoho blogů). Kdyby pak nabídka takového obsahu byla dostatečně široká, mohl by FB mnoha lidem sloužit jako univerzální agregátor všech možných novinek.

    Marek Prokop · 4134 days ago · #

  3. Aby vás lidé četli na FB, musíte:

    1. Vydat jednu, maximálně dvě zprávy denně. Více lidi číst nebudou.

    2. Musí to být vážně pecka. “Robert si zapnul počítač.” nikoho nezajímá.

    3. Musíte to umět zhustit do dvou tří vět.

    4. Musíte vědět, KDY to vydat (to je vážně věda a už jsem o tom dost zjistil).

    5. Musíte myslet na své čtenáře. Čím více máte přátel na FB, tím musíte více myslet, že ne každého zajímá složení vašeho oběda.

    Atd. Že bych z toho udělal článek? :-)

    Robert Němec · 4134 days ago · #

  4. No mě bohatě stačí RSS novinek (novinky.cz). Za den jsou tam desítky článků, často o jedné věci. Musel bych si vzít dovolenou, abych to stíhal číst… A to myslím číst jen titulky, ne celé články!

    — Martin · 4134 days ago · #

  5. [2] OK, rozumím. Ale nevím :) Aby to nedopadlo tak, že si tam přes API napojí to RSS a skončí to jako Aktuální twitter.

    Hlavně proto, že je to podle mě docela časově náročné, udržovat nějaký kanál v social médiu, pokud by se tomu měl člověk věnovat opravdu důkladně. Dovedl bych si představit, že něco jako pozice “social media editor” pro web rozsahu Aktuálně by byla klidně na full time, nehledě na to, že těch kanálů by pro efektivní využití mělo být více (Hlavní zprávy, Ekonomika, Sport…), aby to člověku nahradilo z velké většiny nutnost sledovat něco jiného jinde.

    Možná by se to dalo vyřešit vhodnou úpravou CMS, ale i tak, aby byly využity výhody těch kanálů, by bylo třeba generovat něco jako Twitter-verzi zprávy a ještě k tomu trochu odlišnou Facebook-verzi zprávy s úpravou náhledu odkazu apod. A v ideálním případě se navíc “zapojovat do konverzace”, abych použil oblíbený pojem evangelistů social médií.

    Co se týče počtu zpráv denně, na našich projektech jsme zatím dali max. 5 denně, což vypadá (zatím) na optimum, ale samozřejmě záleží na tématu.

    Misha · 4134 days ago · #

  6. Já se s denním balastem z oblastí, které sleduji, už nějak chtěnechtě smířil. Mě na internetu nejvíc chybí měsíčníky, jako známe z tisku. Je spousta oborů, o kterých bych chtěl mít přehled, ale jsem jim ochoten věnovat tak maximálně 30 minut měsíčně. Stačil by 1 článek vybírající to nejdůležitější. Jenže prakticky nikdo takové rozumné souhrny toho nejdůležitějšího nedělá. Mě to přijde škoda, za takový obsah bych byl ochoten i přiměřeně platit.

    Martin Hassman · 4134 days ago · #

  7. Mně by spíše zajímala, Marku, Tvoje motivace, kvůli které sleduješ zpravodajství. Já třeba zpravodajství nesleduju vůbec, protože mě nenapadlo, že bych to mohl k něčemu potřebovat.

    Jiným lidem s jinou motivací může vyhovovat jiný druh zpravodajského twitrování.

    Yuhů · 4134 days ago · #

  8. Přidávám se k Dušanovu dotazu. Proč, u všech všudy, tu hromadu bull****u Marku vlastně sleduješ celou? Já zvolil řešení – jak pro Twitter, tak pro zpravodajské agregátory či vybrané zdroje – kdy přes Yahoo Pipes nejprve ze zdrojů naberu přes sadu klíčových slov jen to, co mě zajímá, v YP to případně ještě jemně dofiltruju, a následně to s vyloučením duplicit už pročištěné pouštím do několik málo tématických výstupních kanálů, u tweetů např. sleduju – krom těch zájmových klíčových slov – jen ty, které v sobě mají odkaz.

    P. S.
    Prosím prosím, co kdybys kapku zvětšil tu textarea pro komentář? Při delší reakci je to dost nepřehledné.

    Michal Čížek · 4134 days ago · #

  9. dík za vhozenou rukavici, :) pustím se bohužel až zítra (zdravím z vlaku), teď jen rychlá drobnost: mám pocit, že @aktualnecz není ofiko, ofiko z těch velkých je snad jen @ceskenoviny_cz a další od čtk – neris.

    Adam Javůrek · 4134 days ago · #

  10. Naprostý souhlas. A přitom podle mě by si v tomto mohli nechat poradit od čtenářů a nemuselo by to být ani složité. U každého článku by stačila dvě tlačítka: blbost/zaujalo mě. Jednak by měli feedback, že opravdu stopadesátá zpráva o prasečí chřipce ten den už nikoho nezajímá a jednak by mohli do feedů a twitterů pouštět jen to, kde poměr pozitivních reakcí je vyšší než X. Časem už by mohli dobře predikovat, co uživatele zajímá a pouštět do Twitteru hned jen to nejlepší (aby se využila ta okamžitost).

    Michal Táborský · 4133 days ago · #

  11. [8] Michale, neumím se představit, jak z všeobecného zpravodajství dokážeš vyfiltrovat, co tě zajímá a hlavně co je důležité. Kdyby to šlo, nemuseli by editoři léta studovat a pak další léta získávat praxi, aby byli dobrými editory, a ten problém, který popisuji, by neexistoval. On ale evidentně existuje.

    Marek Prokop · 4133 days ago · #

  12. Předmětem mého zájmu může být leccos, např. vyjádření osob ke konkrétnímu tématu, zmínky o využití Twitteru/Facebooku v marketingu, cloud computing, florbalová extraliga…
    Jistě, něco sem tam uteče a něco zas bude přebývat, záleží na tom, jak dobře umíš nastavit dotazy.

    A co je – teď už ale pouze v tematicky seskupeném kanálu – víc či míň důležité zrovna pro mně, už si samozřejmě musím ohodnotit sám, v tom mi zatím žádný poč nepomůže a neumíš si to představit správně :)

    Michal Čížek · 4133 days ago · #

  13. [12] Michale, asi si nerozumíme. Já filtrovaná RSS používám (přes Google News, Blog Search i Yahoo Pipes), ale ty mi nijak nepomohou se všeobecným zpravodajstvím (politika, kultura apod.), protože nevím, co se kde komu stane a jaké dotazy tedy nastavit. Navíc správně píšeš, že pozitivní filtry nijak neřeší důležitost zpráv.

    (Textarea pro komentáře zvětšena na 15em. Jinak slušné prohlížeče ((Chrome)) na to mají v pravém dolním rohu každého pole takové dvě šikmé čárky ;-))

    Marek Prokop · 4133 days ago · #

  14. Pěkným příkladem povedeného Twitter zpravodajství je například http://twitter.com/PraseciChripka. Jen ty důležité informace, přesně specifikované téma, pěkně shrnuté popisky.

    Kdyby se podobným “tématickým” způsobem vydaly velké zpravodajské servery, mělo by to IMHO velkou šanci na úspěch.

    HeWeR · 4133 days ago · #

  15. Zkoušel jsem sledovat i odborné zpravodajství (AIDS-HIV) a problém, že bylo nutno odfiltrovat 99% balastu tam bylo také. Inflace informací je všude, na internetu navíc má spousta lidí dojem, že dát cokoli na web je prakticky zadarmo, tak tam publikují vše, co mohou.

    — Alexander Lichý · 4133 days ago · #

  16. Ahoj Sašo, a cos potřeboval ohledně AIDS/HIV sledovat konkrétně, žes tam měl tolik balastu? Nevěřím, že by nešlo rozumně poladit. Napiš mi na mail, ať to neřešíme tady u Marka.

    Michal Čížek · 4132 days ago · #

Commenting is closed for this article.