Máte osobní předpoklady pro SEO?

Než se vydáte na dráhu profesionálního SEO konzultanta, zvažte nejprve, zda pro tuto práci máte předpoklady, zda se ji dokážete opravdu dobře naučit a zda vás bude bavit.

Optimalizaci pro vyhledavače se věnuji přes deset let a skoro šest let už SEO také učím. Práci některých svých žáků jsem mohl dále sledovat a ne vždy to byl radostný pohled. Dobré SEO totiž nevyžaduje jen rychle osvojitelné znalosti, ale i dlouholeté zkušenosti a talent.

Znalost angličtiny. V češtině si o SEO a o aktuálních trendech internetového marketingu nic nepřečtete. Do SEO se proto pusťte až po studiu angličtiny, ve které všechny důležité informace vycházejí nejdříve.

Komunikace s lidmi. Aaron Wall označil algoritmus Googlu za soutěž popularity (1) a hezky tím vystihl, že úspěch ve vyhledavačích závisí mnohem víc na ovlivňování lidí než strojů. Pokud je pro vás těžké lidi pochopit (ano, i lidi zcela jiné, než jste sami) a ještě těžší je o něčem přesvědčit, na SEO zapomeňte.

Literární talent. Současné SEO pracuje skoro výhradně s jazykem, takže jazykový cit, rozsáhlá aktivní slovní zásoba a literární kreativita jsou nezbytné. Nikdy jste nezkoušeli skládat básničky? Pak pro vás SEO asi nebude. Je vám 25 a z beletrie jste se zatím prokousali necelou stovkou knížek? Takové zpoždění už nejspíš nedoženete.

Technické myšlení. Měli jste ve škole hrůzu z matematiky a fyziky? Při pohledu na vzorec PageRanku je vám jasné, že něco takového nikdy nepochopíte? HTML a makra ve Wordu jsou definitivním vrcholem vašich programátorských pokusů? Ani vám asi SEO moc uspokojení nepřinese.

Zkušenosti s podnikáním. Právě jste vyšli ze školy a nemáte tušení, jak to v byznysu chodí? Klidně se do SEO pusťte, ale počítejte s tím, že dobrý konzultant z vás hned tak nebude. Já za svou největší výhodu v SEO považuji to, že jsem za 25 let práce v B2B službách podrobně poznal fungování několika set firem různé velikosti a z mnoha různých odvětví.

Abychom si dobře rozuměli, chcete-li optimalizovat svůj hobby projekt, specializovat se jen na SEO copywriting, nebo s ohledem na vyhledavače dobře programovat, jistě nemusíte být Čapek kombinovaný s Obamou, Einsteinem a Rockefellerem. Pokud se ale chcete vypracovat v plnohodnotného SEO konzultanta, který zajišťuje kompletní optimalizaci včetně link buildingu pro různé firmy v různých oborech, pak se bez těchto předpokladů neobejdete.

(1) Citát Aarona Walla “The Google algorithm is essentially a popularity contest.” pochází z článku SEO, Popularity And The Way Forward (SEO Book, 16. 4. 2009).

, 26. 05. 2009 14:39, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Dodal bych jediné – neměli byste schovávat hlavu do písku před novými informacemi, které se neslučují s vaší dosavadní zkušeností.

    Dero · 2560 days ago · #

  2. Marku, dnes Vás potěším,

    obyčejně komentuji jenom posty, které se mi nelíbí, tentokrát musím pochválit Vaše názory, za kterými si také stojím. Důvody uvádět nemusím, již jste je popsal. Jen tak dál :o)

    Marek Soldát · 2560 days ago · #

  3. A sem přijde další duchaplný komentář, aby link na další firmu posktující konzultace nevypadal tak lacině.

    Chápu asi, že byl tento článek dobře míněnou radou, ale jeho efekt nebude zřejmě s touto snahou korespondovat…

    Lukáš Zaplatílek · 2560 days ago · #

  4. Kolik seo konzultantu dnes spacha sebevrazdu? :D Nemohu nez s clankem souhlasit. Hlavne by si o dane tematice budouci SEO konzultant mel neco nasprtat, vetsnina SEO Expertu si totiz mysli, ze SEO je H1 pod body a :)

    Pavel Buben · 2559 days ago · #

  5. Ještě bych doplnil jednu podstatnou věc: základní zkušenosti s programováním, s tvorbou webů.

    SEO konzultant, který v životě nevytvořil jedinný web, nemá šanci uspět.

    HeWeR · 2559 days ago · #

  6. [5] Souhlasím, ale myslím, že tvorba webů se dá naučit v rámci studia SEO. Navíc se v praxi s tím, že by adepti SEO nikdy žádný web nevytvořili, nesetkávám — na rozdíl od těch ostatních pěti bodů.

    Marek Prokop · 2559 days ago · #

  7. Hezké Marku, na tohle se často zapomíná. Doplnil bych ještě z mého pohledu dvě hodně důležité skupiny vlastností:

    1) Jakási “agilita”, výkonnost, sebedisciplína a schopnost sebeorganizace – aby byl ten člověk schopen vše, co vymyslí, kontinuálně realizovat v dostatečné vysoké kvantitě.
    2) Kreativita – link building je bezpochyby z ohromné části o tom, něco vymyslet.

    Martin Snížek · 2559 days ago · #

  8. Kdo umí angličtinu, češtinu, matiku a umí podnikat, má spoustu jiných příležitostí než být SEO konzultant. Mnohem lepších příležitostí. SEO je pro sraby.

    Yuhů · 2559 days ago · #

  9. [7] Máš pravdu, Martine, tyhle vlastnosti jsem nezařadil proto, že agilita je asi potřeba pro každou profesi a SEO tím není nijak specifické a kreativitu zařazuji pod ten literární talent, protože v SEO nakonec musí mít výsledek verbální formu. Do literatury ostatně patří i drama, scénáře k televizním show apod.

    [8] Dušane, hodnocení příležitostí je asi velmi subjektivní. Já většinou ani nevím, co je lepší pro mne a pro velmi blízké lidi. Rozhodovat, co je lepší pro kohokoli s určitými vlastnostmi a schopnostmi, mi připadá poněkud odvážné.

    Mimochodem, nikde nepíšu, že SEO konzultant musí umět podnikat. Klidně může být celý život zaměstnanec. Jde jen o to, aby měl zkušenosti s potřebami a fungováním hodně různých firem.

    Marek Prokop · 2559 days ago · #

  10. Marek Prokop: On to nejspíš myslel tak, že pokud člověk ovládá opravdu tohle všechno, najde si lepší práci. Lépe placenou, či tu, která ho bude bavit. Jde o to, že pokud by člověk ovládat tohle všechno … jednoduše by si našel práci.

    Yuhů: Myslel jsi to tak? Podle mě záleží na tom, co člověka baví. Sám nevím co bych si pod pojmem SEO konzulant měl představit. Jak probíhá jeho den .. nevím. Nemůžu posoudit.

    Carl114 · 2550 days ago · #

Commenting is closed for this article.