Jak si firmy přidělávají konkurenci ve vyhledavačích

Poptávka po reklamě vytváří nový reklamní prostor. To je přirozený jev a za starých off-line časů na něm nebylo nic zvláštního. Výrobci vyráběli krmení pro psy, potřebovali ho někde inzerovat, vznikly tedy časopisy pro pejskaře a vše bylo v pořádku. Výrobci si s časopisy nijak nekonkurovali. Jenže na Webu je situace jiná, protože zde inzerenti často soutěží s médii o pozice ve vyhledavačích.

K této úvaze mne přivedl čtenář MaLer, který v komentáři k ménu článku Démonizace SEO přichází do Česka napsal:

Zvlášť s hotely to je peklo – dohledat stránky hotelu v miliardě různých prodejců je často velice nelehké. Proč mi je Google cpe? Protože mají lepší SEO! Ale tím zcela ignoruje to, co já jako uživatel chci.

MaLer poněkud zjednodušeně spatřuje problém v SEO, jenže to samozřejmě není příčinou, nýbrž následkem. Následkem poptávky hotelů po reklamě, ať kontextové (typicky AdSense), nebo ve formě provizních (affiliate) programů. Odpovědí na tuto poptávku jsou pak tisíce webů, které ve vyhledavačích jednotlivým hotelům přímo konkurují.

Nechci tím naznačit, že výrobci krmení pro psy, hotely, letecké společnosti, cestovky a další nemají za žádných okolností využívat provizní partnery a inzerovat na Webu. Jejich marketingová strategie by ale měla zohledňovat, že se dnes tyto typy spolupráce chovají jinak a mají jiné důsledky než v tradičním off-line prostředí.

, 19. 12. 2008 13:05, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. krmení pro psy

    — FatSo · 3748 days ago · #

  2. [1] Děkuji, chyba opravena.

    Marek Prokop · 3748 days ago · #

  3. Dnes na to někdo narazil na Webtrhu:
    http://www.vesely-kopec.cz vs. http://www.vesely-kopec.eu/
    http://www.hradek-nechanice.cz/ vs. http://www.hradekunechanic.cz/
    + desítky dalších z http://www.o-t-s.cz/
    kdo je pravý provozovatel a kdo parazit?

    — Mireczech · 3748 days ago · #

  4. reklamně ... n přebývá

    — CzechR · 3748 days ago · #

  5. [4] Uf, že by letošní rekord v počtu překlepů? :-) Díky, opraveno.

    Marek Prokop · 3748 days ago · #

  6. Řekl bych, že v drtivé většině případů jsou ty firmy v tom nevinně. Nemám tu žádná čísla, ale nevěřím, že si každý hotel platí 10 různých zápisů jinde. Už několikrát se mi stalo, že si vás provozovatelé k sobě na web přidají zcela bez vašeho vědomí (viz třeba teď katalog Centrum Holdings Najisto.cz). Co pak v takové situaci dělat?

    Ed · 3748 days ago · #

  7. Ono se na to dá dívat i jinak, např. affilate partner, který optimalizuje na “ubytování” konkuruje sám sobě, tím, že uvádí provizní odkaz na web, který optimalizuje na “ubytování”...

    Šimon Grimmich · 3748 days ago · #

  8. Marku, máš pravdu. V případě těch hotelů asi byla situace nevyhnutelná. Nevládnou totiž unikátní, těžko napodobitelnou konkurenční výhodou. Podobně jako hotely na tom budou i e-shopy.

    Jsou ale typy podnikání, kde opravdu sami rozhodujete o tom, jak velkou dáte někomu šanci vstoupit na trh a úspěšně vás odříznout od přímého přístupu k zákazníkovi. Odtud už je jen krůček k tomu, aby se bez vás affiliate, agregátor nebo agentura obešli úplně.

    Jako příklad mě napadají různé finanční instituce. Dokud nevznikly první provizní programy a neobjevila se reklama v kontextových sítích, nebyly tu žádné agregátory ani MFA/MFE weby (s výjimkou pár prozřetelných prodejců na IČO).

    Jenže je otázka, jestli marketingový manažer pozná, že pracuje se vzácným zdrojem, a sebere odvahu k tomu, aby nepomohl vzniku nové konkurence. A pak je otázka, co má marketingový manažer dělat v okamžiku, kdy už se na takhle zahlceném trhu pohybuje. Musím z vlastní zkušenosti říct, že to opravdu není snadné.

    Martin Kopta · 3747 days ago · #

Commenting is closed for this article.